Tillbaka

Träning, ungar och föräldraledighet

2014-07-13 18:25:05

Någon som behöver tips på vad man kan göra för att komma igång med träningen? Jag har ett. Skaffa barn! Gärna två och gärna tätt. Då är träning lika med vila. Kroppen får ju visserligen jobba, men huvudet och hjärnan får vila en stund, och det behövs när man är föräldraledig. Speciellt när man har mer än ett barn och speciellt när man har varit mammaledig i över två år. En bekant på min Facebook skrev här om dan “Är fruktansvärt imponerad av människor som är föräldralediga mer än sex månader utan att ta till flaskan.”. Det är skönt med folk som kan vara ärliga! Just den dagen jag läste det, hade jag haft det tufft med barnen, så det var extra skönt att höra att man inte är ensam (inte för att jag tar till flaskan, men det är ungefär det man känner att man skulle behöva göra ibland). Att det inte bara är jag som måste tampas med skrikiga barn medan alla andra morsor dricker latte i solskenet. Det finns mycket positivt med att vara hemma med barnen, men det är fan inte lätt alla dagar!

Men vet ni vad? Till hösten är det Henke som är hemma med barnen. Jag ska börja studera! Samtidigt som jag tycker att det ska bli kul och spännande, börjar jag tänka på allt jag kommer att sakna med föräldraledigheten. Att få sova till 9, att kunna äta frukost i en timma, att krypa ihop bredvid Novalie i sängen och kolla på Spöket Laban när Levi sover middag. Att bara vara hemma om man känner för det, och att helt enkelt spendera större delen av dagen med mina barn! Det är nog det här tänket som gör att mina föräldrar (och alla andra som var föräldralediga för 100 år sedan) alltid säger “Det var aldrig några problem när ni var små, det var alltid så lätt!”. Man minns det man vill minnas. Men när jag tvingas sätta mig på bussen till högskolan i höst får jag helt enkelt tänka på bajsblöjor och ungar som skriker i kör, så kommer det nog att kännas lite lättare.