Tillbaka

Olika som bär

2016-03-18 12:38:15

Igår gjorde jag min sista praktikdag för den här terminen. Den här gången var jag 2 veckor i en årskurs 2. När jag började lärarprogrammet för snart 2 år sedan tvivlade jag starkt på mitt yrkesval. Jag höll på att bryta ihop var och varannan dag. Delvis för att jag inte visste om jag hade valt rätt yrke, och delvis för att jag inte visste hur jag skulle ta mig igenom en 4 år lång akademisk utbildning. Det tog visserligen ett tag att komma in i hur högskolestudierna fungerade, och det tog ännu längre tid innan jag slutade tvivla på om jag verkligen valt rätt. Men nu när nästan halva utbildningen är avklarad börjar bitarna falla på plats. Jag tvivlar sällan på mitt val av utbildning (även om jag självklart är medveten om att jag inte kommer att ha ett “vanligt” jobb, och att rollen som lärare är en stor roll att axla), och den akademiska biten har jag inga problem alls med.

Under de senaste 2 veckornas praktik har jag fokuserat mycket på värdegrundsfrågor, något jag brinner för när det kommer till undervisning. Av de erfarenheter jag har från att arbeta inom skolan läggs det alldeles för lite tid på sådant som berör jämställdhet, diskriminering och alla människors lika värde. Jag tycker inte att det räcker med att ta en konflikt när den uppstår, utan att man aktivt ska arbeta för att förebygga samt skapa en tillåtande klassrumsmiljö.

Jag har haft många intressanta diskussioner med eleverna under praktiken. Vi läste bland annat en bok som heter “Hunden som trodde att han var en katt”, och diskuterade innehållet i den. Boken handlar om en hund som känner sig som en katt inuti, men som inte kan identifiera sig med varken hundarna eller katterna, och som blir utfryst av de andra djuren. Vi diskuterade rätt och fel, och samtalet ledde naturligt in på att vi människor kan känna samma sak. Ibland kanske man känner att man inte passar in eller att man inte är som alla andra, eller också kanske man biologiskt sett är en flicka men känner sig som en pojke inuti. Vi pratade om hur man behandlar sina medmänniskor, att olikheter är någonting bra och att världen hade blivit ganska tråkig om alla var precis likadana.

En annan intressant lektion som jag höll med eleverna handlade om könsroller. Jag tog med mig massa olika saker hemifrån, främst leksaker och redskap. Jag hade bland annat med mig en docka, en boll, en bil, en prinsessklänning, en diskborste, en hammare (leksak), ett läppstift och en keps. Eleverna fick välja varsin sak och sedan satt vi i en ring och varje elev fick berätta om de tyckte att saken de valt var pojkig, flickig eller både och. En följdfråga som jag ställde till alla elever var “Måste det vara så?”. Alla elever var överens om att ingen av sakerna enbart var användbar för ett av könen. Vi diskuterade färger, kläder och smink. Eftersom Melodifestivalen är aktuell nu kom vi in på diskussioner om artisterna. Vad har de för kläder? Är det bara tjejerna som har smink? Vi kom fram till att både killar och tjejer kan använda alla sorters kläder och att det faktiskt inte bara är tjejer som sminkar sig. Jag visade eleverna en film som heter “Får Gabriel vara prinsessa?” och ett utdrag från en intervju med en 7-årig pojke som tycker om både typiska killkläder men också fina klänningar och hårspännen.

Vid ett annat undervisningstillfälle visade jag även den här videon för eleverna (jag älskar den här låten och jag tycker att budskapet är så fint,  precis sådär vill jag att det ska vara i min framtida klass):

Som ett avslut på det som blev lite av ett tema under praktiken skrev jag ut och förstorade upp en fin text om jämställdhet som de kan ha på väggen i klassrummet (som jag hittade i samband med att jag letade referenser till ett projektarbete som vi gör just nu, som också berör jämställdhet i skolan). Texten är visserligen tagen ur en barnbok, men är ganska svår för elever i årskurs 2 att förstå. Jag gick igenom varje textrad med eleverna och vi tolkade texten tillsammans.

Jag har lärt mig mycket under de senaste veckorna och fått testa på många saker som jag garanterat kommer att göra med mina framtida elever också. Eleverna har kommit med så kloka och fina tankar som de delat med sig av till mig och framför allt till varandra.

Lingonet 2016-04-02 11:40

Kan du snälla förklara vad “alla människors lika värde” egentligen betyder?! För svenskarna har ju översatt fel från FN:s deklaration där det står:
“All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.”

Equal in dignity and rights handlar om värdighet, inte värde (value).

Vi ska behandla varandra med värdighet, låter så mycket bättre!

Erica Johannesson 2016-04-02 19:14

Tycker du det låter bättre att säga att vi ska behandla varandra med värdighet så tycker jag att du ska säga det istället. Vad jag menar med alla människors lika värde är att jag anser att alla människor är lika värdefulla, att vi inte ska göra skillnad på människor!